بازنمود باورداشتهای مردم یزد در نقش نمادین سرو
نویسندگان
چکیده مقاله:
تصور و پنداشت نمونههای نمادین و سپس ساخت آنها از آشکارترین تلاشهای انسانی است که نمادها را به داشتن معنایی ورای صورت ظاهریشان، دربردارنده معانی متعددی بر اساس باورداشتهای بنیادین جامعه میسازد. سرو نمادین از نمونههایی است که در بستر حیات اجتماعی و زندگانی مردم یزد، بیشترین فرصت و امکان را برای ایجاد نظام باورهایشان در جریان آیینها، رفتارهای اجتماعی و کسوتهای گوناگون هنری فراهم آورده است. حوزه موردمطالعه، حرکت از بازنمایی واقعگرای سرو بهسوی شکل قراردادی و تبدیل به موتیف یا نقشمایهای تزئینی است. اجتماعی که در این مقاله بر آن تأکید شده است پراکندگی بسیار خاصی دارد. میدان تحقیق از دو بخش تشکیل یافته است: 1-سرو طبیعتگرا حول محور برپایی مناسک؛ و 2-تمرکز بر سرو نمادگرا و تفسیر نقش و طرحهای تزئینی آن. این مطالعات نشاندهنده آناند که درخت سرو از نمایانترین توصیفها گرفته تا معنای باطنی و مفهوم درخت زندگی، دارای جوهری روحانی بوده است و در محور زیست زمانی مردم یزد، به نماد ایدههایی بدل گشته که مردم با داشتن گرایشهای طبیعی به آفرینش در ذهن پروراندهاند. از آن جمله است نماد انکشاف و بالندگی زندگی روانی- و نه صرفا به خاطر ویژگیهای زیباشناختی- که مردم بهگونهای ناخودآگاه با نمادین ساختن آن به اشکال مختلف آفریده، به آن حالتی مذهبی یا هنری دادهاند تا به خودآگاهی در احساسات جمعیشان دست یابند
منابع مشابه
نقش نمادین درخت سرو در پارچه های ایرانی
نقش سرو در پارچه های ایرانی به وفور دیده می شود که با عقاید آئینی و رسوم و فرهنگ ایرانی مرتبط است وجود این نقش بر روی پارچه ها بر اساس باورها و عقاید هر دوره می باشد. استفاده از این نقش در پارچه ها دلیل بر اهمیت سرو نزد ایرانیان از دیرباز تا کنون می باشد ولی متاسفانه از این نقش در دوره معاصر کمتر استفاده شده و نقش اساطیری آن بر فراموشی سپرده شده است.هدف از پژوهش بر این نقوش ، مطلع شدن از معانی ...
نقش درخت سرو و معانی نمادین آن در نگارههایی از "شاهنامه تهماسبی"
چکیده درخت همواره در اعتقادات و فرهنگهای مختلف جایگاه ویژه و ارزش و تقدسی خاص دارد. ایرانیان نیز به درختان احترام بسیار میگذاشتند. از جمله درختانی که نزد مردم ایران دارای مفاهیم رمزی و نمادین و دارای قدرت اساطیری بوده، سرو است که همواره مورد توجه شاعران و ادیبان در دورههای مختلف به ویژه سدههای چهارم و پنجم هجری قرار داشته است. حکیم ابوالقاسم فردوسی از شاعرانی است که از تمامی گیاهان به...
متن کاملمطالعۀ تطبیقی تجلی نمادین سرو در ادبیات و نگارگری ایرانی
سرو عنصری پرکاربرد و مشترک در ادبیات و هنر نگارگری است. مسئلۀ اصلی تحقیق آن است که چگونه میتوان میان عنصر سرو در ادبیات و نگارگری رابطهای یافت که آن را توضیح دهد. بنابراین هدف اصلی تحقیق دستیابی به رابطۀ معنایی و نشانهای بین عنصر سرو در ادبیات و نگارگری بوده است و مبتنی بر این سؤالات است که چه رابطهای میان عنصر سرو در ادبیات و نگارگری وجود دارد و حاوی چه مفاهیمی است؟ بر این اساس در تحقیق حا...
متن کاملبررسی زبان مشترک باغ و نگارگری ایرانی با تأکید بر نقش نمادین درخت سرو
In traditional Persian Art, everything is esoteric. It means that any semblance used to refer to an abstaract meaning in a higher realm. Recognition the ideology affecting the arts is necessary to understand the language of Persian Art. The aim of this study is to investigate the structure and language of expression trees, due to the long history of symbolic role of trees in art. In this regard...
متن کاملمطالعۀ تطبیقی تجلی نمادین سرو در ادبیات و نگارگری ایرانی
سرو عنصری پرکاربرد و مشترک در ادبیات و هنر نگارگری است. مسئلۀ اصلی تحقیق آن است که چگونه می توان میان عنصر سرو در ادبیات و نگارگری رابطه ای یافت که آن را توضیح دهد. بنابراین هدف اصلی تحقیق دستیابی به رابطۀ معنایی و نشانه ای بین عنصر سرو در ادبیات و نگارگری بوده است و مبتنی بر این سؤالات است که چه رابطه ای میان عنصر سرو در ادبیات و نگارگری وجود دارد و حاوی چه مفاهیمی است؟ بر این اساس در تحقیق حا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 4
صفحات 83- 97
تاریخ انتشار 2010-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023